Kannanotto Helsingin Kaupungin talousarvioehdotukseen

9.6.2023

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla toimivien Julkisten- ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yhdistyksien kannanotto, Helsingin Kaupungin talousarvioehdotuksen raami ja laatimisohjeeseen vuodelle 2024

Yhdistykset ovat huolissaan 2024 Kaupungin ja toimialan talousarvioraamin riittävyydestä.

Toimialalle/-aloille on asetettu kunnianhimoisia tavoitteita, ne on haastava toteuttaa. Vuoden 2023 aikana on jo aloitettu toimialan muutosohjelman laadinta. ”Taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadinta vuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä”.

Talousraamin tulisi mahdollistaa riittävien henkilöstöresurssien parantamisen nykyisestään kaikissa palveluissa, mikäli halutaan toteuttaa kaupungin strategisia tavoitteita ja huolehtia nykyisistä kuntalaispalveluista. Tavoitteet ja paremman palvelun tuottaminen sekä turvaaminen tarvitsevat toteutuakseen lisää resursseja, joka haastavaa nykyisen pitovoiman vallitessa ja tulevan raamin puitteissa.

Palkitsemisjärjestelmään panostaminen ja palkkakehityssuunnitelman sekä kulttuuri- ja liikuntaedun jatkuminen luo tunnetta, että työnantaja pyrkii parantamaan työnantajakuvaansa sekä pito- ja vetovoimaansa. Sen kehittäminen ei saa jäädä vain näihin toimiin. Varmistaakseen rahoituksen tulisi palkitsemisen rahoituksen tulla kaupungin keskitetyistä varoista.

”Kaupunkistrategian mukaisesti kaupungin kokonaisinvestoinnit mitoitetaan strategiakaudella rahoituksellisesti kestävälle tasolle”

Kaupungin talous on hyvä, Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla toimivien Julkisten- ja hyvinvointialojen liiton yhdistyksien mielestä: Nyt olisi viimeinkin aika investoida henkilöstöön ja sen pito- ja vetovoimaan sekä hyvään ja edeltä käyvään henkilöstöpolitiikkaan ja korjata romuttunut työnantaja maine.