Toiminta

Helsingin mielenterveystyöntekijät JHL 580 ry:ssä on tällä hetkellä noin 480 jäsentä. Suurin työnantaja on Helsingin kaupunki, toisena Lilinkotisäätiö, kolmantena HUS ja neljäntenä Niemikotisäätiö. Lisäksi jäseniä on myös Etelä-Suomen Klubitalo-osaajilla ESKOT ry:llä (noin 8) ja pieniä määriä jäseniä myös muilla työnantajilla

Suurimmat ammattiryhmät ovat mielisairaanhoitajat, mielenterveyshoitajat, lähihoitajat, sairaanhoitajat ja ohjaajat.

Ammattinimikkeiden ja työtehtävien osalta yhdistys on pyrkinyt joustavuuteen, järjestäytymisperusteeksi riittää, kunhan työskentelee mielenterveystyössä.

Ammattiosaston sopimusten kirjo, edunvalvonnan haasteet ja odotettavissa oleva jäsenmäärän kasvu ovat laajentuneet yksityissektorille.